کارگاه «مغز کتابخوان در جهان دیجیتال» برگزار می شود
کارگاه «مغز کتابخوان؛ پیامدهای شناختی فضای مجازی بر تواناییهای خوانشگری» به عنوان بخشی از طرح مطالعاتی «تأملات شناختی خواندن» که با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور و دانشگاه صنعتی شریف در حال انجام است، پنج شنبه ۱۴ اسفندماه برگزار خواهد شد.
در این کارگاه از ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰ بابک رحیمی از دانشگاه سن دیهگو «درباره انعطافپذیری خوانشگرایانه و آگاهی فناورانه» سخنرانی میکند و به بیان تمرینهای خوانشگری در حال ظهور برخاسته از اشکال جدید فناوری خواهد پرداخت. این مقاله چنین استدلال میکند که الگوهای جدید خوانشگری، به واسطه تعامل انسان-ماشین کمتر به تاثیرات فناورانه بر مغز مربوط بوده و بیشتر به تجمیع تجربههایی ربط دارند که تفسیرگری و معناداری از طریق آنها و به شیوههای شبکهای به گردش درآمده و بازتولید میشوند.
همچنین جفری وایت، از دانشگاه صنعتی توئنته هلند از دیگر پژوهشگران مشارکت کننده در این کارگاه خواهد بود که از ساعت ۱۱ تا ۱۲:۳۰ درباره «نقش شناختی فضامندی در مواجهه با متون کاغذی و ادوات الکترونیکی» به سخنرانی خواهد پرداخت. وی در این سخنرانی با هدف بیان تاثیر شناخت گسترش یافته بر سازماندهی شناختی اندیشهها، ابتدا به بیان تفاوتهای شناختی و عصب شناختی درک و یادگیری با استفاده از متون کاغذی و ادوات الکترونیکی میپردازد و سپس به نقش مغفول واقع شده فضامندی در متون کاغذی خواهد پرداخت.
ابوطالب صفدری از دانشگاه صنعتی شریف نیز به عنوان سخنران بعدی از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ موضوع «خوانشگری استغراقی در عصر دیجیتال: بینشهایی از شناخت بدنمندانه و پدیدارشناسی» را مورد بررسی قرار خواهد داد و به بیان مباحثی چون واسطهگری ادراکی فناوری، موردکاوی فناوریهای دیجیتالی متنخوانی و مفهوم غوطه وری خواهد پرداخت.
همچنین مهدی فخیمی کامران از موسسه آموزش عالی علوم شناختی نیز که آخرین سخنرانی این کارگاه را برعهده خواهد داشت، از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ به موضوع «متن دیجیتالی: فرایندهای شناختی و درک مطلب» میپردازد و با تشریح ۴ فرایند شناختی توجه، حافظه، کنترل کارکرد اجرایی و فراشناخت، به سازگاری مغز با متون دیجیتال میپردازد. در این کارگاه پس از مرور ادبیات مطالعات و واکاوی تاثیرات متقابل فرایندهای شناختی و درک متون دیجیتالی، راهکارهایی برای بهبود یادگیری در خواندن متون بلند دیجیتال ارائه خواهد شد.