اداره کتابخانه های عمومی شهرستان گلپایگان

Golpayegan Public Library Office
اداره کتابخانه های عمومی شهرستان گلپایگان

این وبلاگ جهت معرفی و اطلاع رسانی فعالیت‎های اداره کتابخانه‎‎های عمومی شهرستان گلپایگان راه اندازی شده است.

بایگانی

آدرس

این چند کتاب دهه فجر

در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، پوستر این چند کتاب ویژه دهه فجر با معرفی کتاب‌های «بزرگ شدی ریزه‌میزه»، «بی‌نام پدر»، «پرده دوم»، «چاپید شاه»، «خدازاده» و «فصل بی‌هراسی» منتشر شد.


پوستر «این چند کتاب» استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی منتشر شد

«بزرگ شدی ریزه‌میزه»
پدیدآور:‌ رفیع افتخار
ناشر:‌ جمال
تعداد صفحات: ۱۰۴

یک رمان غیرشعاری و غیرفانتزی و باورپذیر برای فضای ذهنی امروز نوجوانان مرتبط با فضای قبل از انقلاب و مبارزات مردم علیه شاه و اقدامات ساواک علیه مردم که شخصیت‌های اصلی داستان چند نوجوان هستند که درگیر مبارزات می‌شوند و اتفاقاتی بسیار عجیب و تأمّل‌برانگیز برایشان رخ می‌دهد.

ریزه‌میزه پسر زرنگ قصه است که در اتفاقاتی حیرت‌انگیز بزرگ می‌شود؛ بزرگتر از سنش می‌فهمد، تصمیم‌ می‌گیرد و اقدام می‌کند و یاد می‌گیرد که برای نابود کردن ظلم، حتی بچه‌ها هم باید تلاش کنند.

کتاب «بزرگ شدی ریزه‌میزه» قصه کودکان و نوجوانانی را روایت می‌کند که بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی را رقم‌زدند؛ اما از آنان کمتر یاد می‌شود.

این اثر جذاب و خواندنی به قلم آقای رفیع افتخار و تصویرگری خانم مرضیه قائدی توانسته جلوه‌هایی از تلاش‌ها و اتفاقات تلخ و شیرین مسیر به ثمر رسیدن انقلاب برای نوجوانان را ترسیم کند.


پوستر «این چند کتاب» استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی منتشر شد

«بی‌نام پدر»
پدیدآور: سیدمیثم موسویان
ناشر: کتاب جمکران
تعداد صفحات: ۲۷۰

«بی‌نامِ پدر» داستانی است چند لایه‌ که گاه معمایی و گاه عاشقانه در چند خط داستانی روایت می‌شود؛ ماجرایی در دو بُرهه‌ی زمانی و در سه خط داستانی در هم تنیده. سیدمیثم موسویان داستانش را حول یکی از بدنام ترین، فاسدترین و ظالم‌ترین مأموران رژیم شاهنشاهی پیش می‌برد؛ عامل مستقیم انگلیس، مؤسس انجمن بهایی، عامل سرکوب کُردها و قاچاق مواد مخدر در تمام ایران. داستان با ماجرای مأموریت تیمسار به کردستان آغاز می‌شود.

او که برای سرکوبی غائله کردها به کردستان رفته بود در همان‌جا با دختری کُرد ازدواج می‌کند و صاحب فرزندی می‌شود که بعدها از وجود تیمسار بی‌خبر است. کار به جایی می‌رسد که ماجرای پدر و فرزند به هم گره می‌خورد، گره‌ای که اتفاق شگفت‌انگیزی به دنبال دارد...

«بی‌نامِ پدر» داستانی هیجان‌انگیز و جذاب است، با درونمایه‌ی تاریخی و چند وجهی که دارد نظر بسیاری از علاقه‌مندان به داستان‌های تاریخی و ماجراجویی را به خود جلب می‌کند.

علاقه‌مندان ادامه‌ی جذاب و خواندنی، مهیج و متفاوت رمان «بی‌نامِ پدر» را می‌توانند در کتاب «به‌نام مادر» دنبال کنند؛‌ شخصیت‌های رمان بی‌نام پدر در کتاب به‌نام مادر، حضور پررنگی دارند؛ داستانی که در حقیقت ادامه‌ی ماجراهای این کتاب در دوران مصادف با پیروزی انقلاب و شروع جنگ تحمیلی و شکل‌گیری دفاع مقدّس است؛ منتها با زاویه دیدی متفاوت و در پی یافتن ردّ پای نفوذ...!


پوستر «این چند کتاب» استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی منتشر شد

«پرده دوم» (خاطرات شفاهی محمدرضا شرکت توتونچی)
پدیدآور: نوید ظریف کریمی
ناشر:‌ راه یار
تعداد صفحات:‌ ۲۹۵

«نمی‌دانم چطور شد که من و برادرم عباس، پایمان به انجمن حجتیه کشیده شد و در جلسات انجمن شرکت کردیم. آن سال‌ها آقای صالحی نماینده انجمن مشهد بود. جلسه‌ای را که ما شرکت می‌کردیم خود او اداره می‌کرد.

شرکت‌کنندگان آن جلسه باید هر نوبت کنفرانس می‌دادند و سخنرانی می‌کردند. انجمن حجتیه صبح‌های جمعه جلسه داشتند، از طرف بهایی‌ها هم جلسه شان همان روز بود. اعضای انجمن با علم به این موضوع، بعد از تمام شدن جلسه می‌رفتند نزدیک خانه‌ای که بهایی‌ها جلسه تشکیل می‌دادند و موقع بیرون آمدن، به آنها توهین یا سنگ‌پرانی می‌کردند. من مخالفتم را بارها به آنها گوشزد کردم ولی آخرش به این نتیجه رسیدم همان‌طور که بهائیت را انگلستان به وجود آورده است. انجمن را هم خود انگلستان راه می‌برد ... .

اعضای انجمن حجتیه نه‌تنها حرکتی در جهت انقلاب انجام نمی‌دادند بلکه به شدت کارشکنی هم می‌کردند؛ در جلسات انجمن، مثلاً ماه محرم و صفر، معمولاً آخر جلسه و موقع عزاداری که برق‌ها خاموش بود، چند نفری بلند می‌شدند و اعلامیه پخش می‌کردند؛ اعضای انجمن با آگاهی از این موضوع افرادی را پای کلیدهای برق مأمور کرده بودند که مانع خاموش کردن برق‌ها شوند تا کسی نتواند اعلامیه پخش کند. شنیدم که از آقای صالحی پرسیده بودند:

«با کسی که می‌خواد چراغ‌ها رو خاموش کنه، چی‌کار کنیم؟»

گفته بوده: «تحویلش می‌دیم به ساواک».

این فرازی از کتاب جذاب و خواندنی خاطرات شفاهی محمدرضا شرکت توتونچی (معروف به رضا توکلی) است که به عزت‌شاهی مشهد معروف بوده است. شخصیتی که مدت زیادی را در زندان‌های ساواک بوده و از فعال‌ترین انقلابیون مشهد به شمار می‌رفته است.

کتاب شامل هفده جلسه مصاحبه با توتونچی، خانواده، دوستان و هم‌بندی‌های انقلابی وی بوده است و به بررسی جزئیات زندگی و خاطراتشان می پردازد؛ همچنین بررسی منابع مختلف تاریخی از جمله تاریخ اجتماعی، سیاسی و جغرافیای تاریخی مشهد و گاهاً تهران در این کتاب انجام شده است.

کتاب پانویس‌های خیلی خوب و دقیقی دارد که به هر چه گویاتر شدن محتوای کتاب کمک کرده و اطلاعات تاریخی تکمیلی مهمی را به مخاطب ارائه می‌دهد.


پوستر «این چند کتاب» استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی منتشر شد

«چاپید شاه» (اندر احوالات امانت‌داری و مملکت‌داری پهلوی‌ها)
پدیدآور:‌ سپیده انوشه
ناشر:‌ کتاب جمکران
تعداد صفحات:‌ ۱۷۶

چاپید شاه؟

محتوای کتاب بسیار فراتر از چاپیدن پهلوی‌ها از ایران و ایرانی است؛ در این کتاب به شدّت تلخ و البته روشنگر و خواندنی،‌ حکایتِ دست و دلبازی بی‌نظیر دودمان پهلوی نسبت به سرمایه‌های ایران‌زمین و به تعبیرِ کتاب، چاپیدن بیگانگان از ایران نیز بیان شده.

این کتاب خوش‌خوان و البته حقیقتاً تلخ، ضمن داشتن اتقان و دقت تاریخی، متن بسیار روانی دارد و از کاریکاتور و عکس بسیار هنرمندانه برای انتقال هر چه بهتر مفاهیم یاری جسته است و مخاطب را به لایه‌هایی از تاریخ توجّه می‌دهد که غالباً به رغم اهمیت فراوان، مورد غفلت واقع می‌شود و دشمن نیز برای تحریف تاریخ و تطهیر پهلوی و فتنه‌گری برای امروز ایران، از همین غفلت‌ها و نکات مغفول بهره‌می‌برد!

مثلاً اینکه بهائیت در روی کار آوردن دودمان پهلوی چه نقشی ایفا کرده است و این ایفای نقش منجر به چه نتایجی در طول حکومت پهلوی برای بهائیان شده است!

یا شخصیتی نظیر فروغی که ماسون بودنش شهره‌ی خاص و عام بوده، در روی کار آوردن دولت پهلوی چه نقشی ایفا کرده است و این امر چه تبعاتی در پی داشته است.

یا دودمان پهلوی چه‌طور حیاتی‌ترین و استراتژیک‌ترین نقاط مرزی ایران را چوب حراج زدند و موجب تضعیف شدید موقعیت ژئوپولیتیک ایران‌زمین شدند و صدمه‌ای از این حیث وارد ساختند که جبران ناپذیر است؛ مواردی نظیر:‌ واگذاری سرچشمه هیرمند به افغانستان؛ واگذاری کوه‌های آرارات به ترکیه؛ موافقت با جدایی بحرین (که ضربه‌ای مهلک به اقتدار دریایی ایران از نظر ژئوپلیتیک و اقتصادی وارد ساخت) و دسته‌گل‌های فراوان دیگر.

کتاب از حکایت به دنیا آمدن پهلوی اول آغاز می‌شود و با ذکر مهمترین فرازهای تاریخی پهلوی اول و دوم با ذکر چگونگی مرگ پهلوی دوم به پایان می‌رسد.

«چاپید شاه»‌ در مورد فرازهای تاریخی مهم عصر پهلوی (نظیر:‌ وضعیت ایران را در دوران جنگ جهانی اول؛ شکل‌گیری کودتا و سرنگونی قاجار و به قدرت رسیدن پهلوی اول؛ ثروت‌اندوزی رضاشاه؛ ارتش نوین؛ راه‌آهن سراسری ایران؛ کشتار عشایر؛ کشف حجاب؛ جاسوسان انگلیس؛ اشغال ایران و استعفا و تبعید پهلوی اول؛ ملی شدن صنعت نفت؛ کودتای ۲۸ مرداد؛ ساواک؛ انقلاب سفید؛ قیام ۱۵ خرداد؛ مستشاران آمریکایی؛ جدایی بحرین؛ بنیاد پهلوی؛ حزب رستاخیز و...)، بسیار بیش از آنچه در اذهان وجود دارد، نکات عمیق و کمتر شنیده‌شده‌ای را بیان داشته است؛ همین مزیت و ویژگی مهم این اثر است که آن را از نمونه‌های دیگر برای رده سنی نوجوان متمایز می‌کنند؛ به عنوان نمونه، وقتی می‌خواهد به شرح قیام ۱۵ خرداد بپردازد، قبل از آن وضعیت کشور و اینکه اوضاع در ایران قبل از آن واقعه چگونه بود را به خوبی توصیف کرده و اطلاعاتی ارائه می‌کند که برای بسیاری از علاقه‌مندان به تاریخ هم تازگی دارد.

ذکر نکات خاص تاریخی که اسناد متقنی (حتی در حد فیلم و صوت) برایشان باقیست، اما کمتر در اذهان هستند و در تحلیل تاریخ مهم هستند نیز از دیگر ویژگی‌های کتاب محسوب می‌شود. مثلاً شاید کمتر کسی به یادش مانده باشد که محمدرضا پهلوی، مدعی بوده که محضر امام زمان تشرف یافته و ادعاهای فراوان دیگری از این قبیل باعث شده بود تا او در نظر خودش شخصیتی با تأییدات خاص الهی به حساب آید و گمان کند که هر کس با او در افتادهِ وَر افتاده!


پوستر «این چند کتاب» استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی منتشر شد

«خدازاده» (خاطراتی پرجاذبه از محمدرضا پهلوی در نگاه نویسندگان و اندیشمندان خارجی)
پدیدآور:‌ سیدمحمدحسین راجی – محسن فوجی
ناشر:‌ دفتر نشر معارف
تعداد صفحات: ۴۱۵

اوضاع زمان پهلوی که همه‌جوره خوب بود، پس چرا انقلاب کردید؟

دو کتاب خودِ خدا و خدازاده، پاسخی چندوجهی به این پرسش‌ مهم و اساسی را از جنبه‌های مختلف، برگرفته از سخنان و اظهارات و مشاهداتِ نویسندگان و اندیشمندان غربی، به شکلی مستند و متقن ارائه می‌دهد.

این کتاب، سد محکمی است بر تحریف تاریخ با رویکرد تطهیر پهلوی، کاری که تخصص جبهه دشمن در جنگ نرم ترکیبی آن‌هاست که برای آن هم حاضرند میلیون‌ها دلار هزینه کنند و مستند بسازند و شبکه ماهواره‌ای تأسیس کنند و... .

حجت الاسلام سیدمحمدحسین راجی، در این اثر تأمل‌برانگیز، ابعاد مختلف شخصیت‌ها و عملکرد و شرایط دوران پهلوی را به نقل از نویسندگان و اندیشمندان خارجی و آثارشان گرداوری کرده؛ این نقل‌قول‌ها که اصل متن انگلیسی تمام اسناد نیز در کتاب آورده شده و همین امر نیز بر اعتبار آن افزوده است، در نُه بخش دسته‌بندی شده که عبارتند از:‌

اقتصاد و معیشت (فساد اداری؛ عدالت اجتماعی (توزیع ثروت)؛ فساد اقتصادی؛ ولخرجی؛ پیشرفت واروونه؛ ثروت شخصی و...)؛

برخوداری‌های عمومی (عدم گسترش زیرساخت‌ها و امکانات عمومی؛ سواد؛ بهداشت و برق)؛

آزادی (دیکتاتوری؛ انتخابات؛ ساواک)؛

ظلم به افراد (کشاورزان؛ کارگران؛ دانشگاه و...)؛

دین و معنویت؛

بیگانگان، حکومت و مردم (وابستگی؛ خریدهای شاه؛ نظامی؛ رژیم غاصب صهیونیستی؛ آمریکا؛ انگلیس و...)؛

شخصیت‌های دربار (محمدرضا؛ اشرف؛ هویدا؛ عَلَم و...)؛

فساد اخلاقی (فساد شاه و دربار؛ نگاه به زن)؛

در بخش پایانی و نهم با عنوان انقلاب اسلامی، نظر اندیشمندان و نویسندگان غربی در خصوص چرایی وقوع انقلاب بیان شده است.


پوستر «این چند کتاب» استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی منتشر شد

«فصل بی‌هراسی»
پدیدآور:‌ محمدحسین فاضل
ناشر:‌ شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
تعداد صفحات: ۲۲۷

فصل بی‌هراسی، از حیث ادبی یکی از پرکشش‌ترین و جذاب‌ترین رمان‌هایی است که در ظرف زمانی سال‌های نزدیک به انقلاب و فضای گروه‌های مبارزاتی آن دوران نگاشته شده. کتابی بسیار خوش‌خوان که از حیث داستان‌نویسی کیفیت بسیار بالایی دارد. از حیث محتوایی هم به خوبی توانسته فضای پرتلاطم غبارآلود آن سال‌ها را ترسیم کند، فضایی که گروه‌های مبارزاتی فراوانی وجود داشتند با گرایشات مختلف فکری از اسلام‌گرای افراطی گرفته تا کومونیست و استراتژی‌های مختلف عملیاتی؛ در این میان نیز تعداد زیادی از این گروه‌ها ادعاهایشان را با قرآن و روایات تزیین کرده بودند و مشخص نبود که کدام، دلسوز واقعی مردم و کدام، به خاطر تخلیۀ شور و هیجان جوانی‌شان و کدام‌ عامل نفوذی خود حکومت در بیان گروه‌های مبارزاتی است!

فصل بی‌هراسی داستانی است که در وسط دعواهای این گروه‌های مختلف، به‌دنبال حقیقت مبارزه و انقلاب می‌گردد. نویسنده تلاش زیادی کرده تا راه و بی‌راه را کشف و بی‌پرده به مخاطب نشان دهد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۱۱/۱۴
مدیر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی