اداره کتابخانه های عمومی شهرستان گلپایگان

Golpayegan Public Library Office
اداره کتابخانه های عمومی شهرستان گلپایگان

این وبلاگ جهت معرفی و اطلاع رسانی فعالیت‎های اداره کتابخانه‎‎های عمومی شهرستان گلپایگان راه اندازی شده است.

بایگانی

آدرس

اطلاع نگاشت

مزمان با هجدهم اسفندماه و هفدهمین سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اطلاع‌نگاشت  (اینفوگرافیک) «آشنایی با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور» منتشر شد.

در بخش «تأسیس» این اینفوگرافیک ضمن اشاره به تاریخ تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  پس از تصویب لایحه دولت در مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۲، به وظیفه قانونی آن و ساختار مدیریتی‌اش اشاره شده و در ادامه نیز ترکیب اعضای هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور معرفی شده است.

بخش «رویکرد اجتماعی ـ فرهنگی کتابخانه‌ها» با ۴ محور در این اطلاع‌نگاشت آورده شده است. در بخش نخست: «اقدام و عمل جهادی در ۳۱ منطقه آسیب‌خیز تصویب‌شده در شورای اجتماعی وزارت کشور، اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، توانمندسازی و ارتقاء‌بخشی و بهبود سبک زندگی در این مناطق»، در بخش دوم: «ورود مستقیم در بزنگاه‌های مصائب و بلایای طبیعی کشور با «امداد فرهنگی» از جمله سیل‌زده و زلزله‌زده در سال ۱۳۹۸»، در بخش سوم: «اجرای پویش‌های ملی برای کمک به مردم آسیب‌دیده، «بهار مهربانی»، «مهربانی در مهر»، «بهار مهربانی در بهار قرآن» و در چهارمین بخش «همگامی با آحاد مردم در پویش‌های ملی و راه‌اندازی و شرکت در پویش‌های «نذر خون»، اکرام ایتام، محسنین و...» به عنوان عمده رویکردهای اجتماعی و فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان شده است.

در بخش «تأمین منابع کتابخانه‌ای» این اطلاع‌نگاشت با اشاره به آمار کلی منابع کتابخانه‌ای، منابع خریداری‌شده و منابع اهدایی تصریح شده است: تعداد کل «منابع کتابخانه‌ای کشور: ۴۱.۰۳۸.۵۶۸ نسخه»، «منابع خریداری‌شده در سال ۱۴۰۰: ۱ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۵۳۳ نسخه» و «منابع اهدایی سازمانی و مردمی به کتابخانه ها: ۱.۲۵۲.۷۹۶ نسخه» است.

«منابع مالی» یکی دیگر از داده‌های این اینفوگرافیک است که در قالب ۴ بخش، برای اطلاع اقشار مختلف شفاف‌سازی و بیان شده است. در این بخش، اولین مورد: «کمک‌های دولت در بودجه سالیانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، دومین منبع: «نیم درصد درآمدهای سالانه شهرداری‌ها»، سومین مورد: «درآمدهای اختصاصی از محل انجام فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی و حق عضویت» و چهارمین منبع:‌ »هدایا و کمک‌های مردمی، سازمان‌ها، مؤسسات و نهادهای عمومی و مردمی» عنوان شده‌اند.

رونمایی از آخرین احصای کتابخانه‌های عمومی کشور و آمار تفکیکی آنها در دو بخشِ «کتابخانه‌های نهادی» و «کتابخانه‌های مستقل و مشارکتی و تأکید بر بهره‌برداری از ۱۱۵ کتابخانه عمومی با ۷۹.۶۸۶ مترمربع زیربنا در سال ۱۴۰۰، با هدف تحقق عدالت فرهنگی در جامعه، دیگر داده‌های عنوان شده در این اطلاع‌نگاشت را تشکیل می‌دهند.

همچنین یکی دیگر از اطلاعات ارائه شده در این اطلاع‌نگاشت، اطلاعات کلی در خصوص زیربنای کل کتابخانه‌های عمومی کشور در قالب تفکیک آماری متراژ کتابخانه‌های نهادی، مشارکتی و مستقل است.

علاقه‌مندان به آشنایی بیشتر با اخبار، فعالیت‌ها، برنامه‌ها و خدمات نهاد می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به نشانی www.iranpl.ir مراجعه کنند.

فایل پی‌دی‌اف و باکیفیت اطلاع‌نگاشت  «آشنایی با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور» را از اینجــــــــا ببینید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۱۲/۱۷
مدیر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی