اداره کتابخانه های عمومی شهرستان گلپایگان

Golpayegan Public Library Office
اداره کتابخانه های عمومی شهرستان گلپایگان

این وبلاگ جهت معرفی و اطلاع رسانی فعالیت‎های اداره کتابخانه‎‎های عمومی شهرستان گلپایگان راه اندازی شده است.

بایگانی

آدرس

کتاب «پنج گام برنامه‌ریزی و ارزشیابی برآمد محور کتابخانه‌های عمومی» از سوی دفتر برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و موسسه انتشارات کتاب نشر منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتاب «پنج گام برنامه‌ریزی و ارزشیابی برآمد محور کتابخانه‌های عمومی» نوشته ملیسا گراس، سیندی مدیاویلا و ویرجینیا ای. والتر با ترجمه نسیم قیاسی به‌تازگی از سوی دفتر برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و موسسه انتشارات کتاب نشر منتشر شده است.

این کتاب به چگونگی استفاده از الگوی برنامه‌ریزی و ارزشیابی برآمدمحور و بهتر شدن خدمات کتابخانه‌های عمومی و سنجش عملکرد آن‌ها پرداخته و کتابداران و مسئولان کتابخانه‌های عمومی را با الگوی OBPE برای طراحی و اجرای برنامه‌ها و خدمات کتابخانه‌ای آشنا می‌کند.

امروزه کتابخانه‌ها مانند سایر نهادها به برنامه‌ریزی راهبردی می‌پردازند تا نیازهای اطلاعاتی جامعه خود را بشناسند و از فرصت‌ها و تهدیدهای مؤثر بر موفقیت خود آگاه شوند؛ ارزشیابی، برآورد میزان دستیابی به اهدافی معین است و اطلاعات به‌دست‌آمده از آن را می‌توان برای اثبات ارزش و اهمیت کتابخانه به کار برد.

روش‌های زیادی برای ارزشیابی خدمات کتابخانه‌ای وجود دارد؛ یکی از متداول‌ترین آن‌ها اندازه‌گیری درون دادها است. در توصیف کتابخانه بر اساس درون دادها، روال معمول این است که کیفیت خدمات را با تعداد کارمندان، ‌ کتاب‌ها، رایانه‌ها و ... یکسان می‌گیرند.استفاده از سنجه‌های برون دادی از دیگر روش‌های ارزشیابی است که اغلب بر مقدار مصرف منابع کتابخانه تأکید دارد. با وجود فراهم آوری اطلاعات مناسب، سنجه‌های درون دادی و برون دادی در خصوص میزان منفعت برنامه‌های کتابخانه به شرکت‌کنندگان، میزان رضایت کاربران و یا جایگاه کتابخانه در زندگی افرادی که به آن‌ها خدمت‌رسانی می‌کند، اطلاعاتی ارائه نمی‌دهند؛ به همین سبب موسسه خدمات موزه‌ای و کتابخانه‌ای امریکا (IMLS) به جست‌وجوی روش‌هایی پرداخت تا برنامه‌ها و خدمات را بر مبنای میزان تأثیر بر زندگی مردم ارزشیابی و توصیف کند.

سنجه‌های برآمدی به این منظور طراحی شده‌اند که ارزشیابی را بر پایه تجربه انسانی ممکن سازند. کانون توجه سنجه‌های برآمدی، ‌تأثیر حاصل بر افراد است که غالباً از گفته‌های خود شرکت‌کنندگان استخراج می‌شود؛ این بازخوردها نه‌تنها میزان اثربخشی خدمات را نشان می‌دهند، بلکه به بهبود برنامه‌ها، توقف برنامه‌های ناکارآمد و طراحی برنامه‌های جدید کمک خواهند کرد.

کتاب «پنج گام برنامه‌ریزی و ارزشیابی برآمد محور کتابخانه‌های عمومی» نوشته ملیسا گراس، سیندی مدیاویلا و ویرجینیا ای. والتر، ‌با ترجمه نسیم قیاسی، در ۱۴۴ صفحه از سوی دفتر برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و موسسه انتشارات کتاب نشر منتشر شده است.


منبع : iranpl.ir


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۲۴
مدیر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی